Създаването на нова горска машина изисква страст и устойчивост

Ръководител на инженерния екип Аки Пайкьо

Ръководител на инженерния екип Аки Пайкьо

Създаването на нова серия горски машини е многофазен процес, който отнема поне няколко години. Надникването зад кулисите на инженерната работа разкрива екип, който е вдъхновен от разрешаването на проблеми, страстно отношение към работата им и не се влияе от факта, че творбата му отнема години да бъде видяна. 

Очертаването на нова серия горски машини започва веднага след пускането на предишната на пазара. Но е необходимо много време, преди да достигне обектите за дърводобив. В сърцето на инженерните дейности са непрекъснато развиващите се нужди на клиентите, които John Deere събира от множество източници, най-вече от своите собствени клиенти и оператори на машини, с които Техническият мениджър Тимо Латинен и ръководителят на инженерния екип Аки Пайкьо комуникират лично или с помощта на екипите за взаимодействие с клиенти.

Тъй като нуждите на клиентите възникнат на различни места в света, те неизбежно са много различни. Някои тенденции обаче са често срещани, независимо от пазара. “За собственика на машината резултатът все още е най-важен при работа с машината. Но в днешно време не е достатъчно да имате машина, която работи; сега се смята, че доброто състояние на оператора допринася за по-висока производителност на машината” казва Латинен.

Подобряването на използваемостта на машината и работния поток е тенденция, която завършва на чертожната дъска, разглеждано от редица ъгли. Северна Европа има дългогодишни традиции на благосъстояние и ергономичност, но също и силно усъвършенстваните системи за производство на Южна Америка изискват операторът да има възможно най-добрите условия.

От инженернинг до изпитвания и производство

В John Deere проектирането на нова серия горски машини се задейства от годишен одобрен план за портфолио. В момента се извършва нов преглед, насочен към края на десетилетието.

“Дотогава играта е доста ясна” отбелязва Латинен. Някои от проектите, приети за изготвяне, са проекти за критично развитие, които изцяло ще внесат нови технологии на пазара. Поради това производственият цикъл също е по-дълъг.

“Проектирането на нови функции за дадена машина изисква време както за разработването, така и за тестване на структурата и системата за управление” – обяснява Пайкьо.

Необходима е сплотена екипна работа за създаване на нова серия горски машини. 23-членният инженерен екип за горски машини, енергийни системи и трансмисия се оглавява от Тимо Латинен, който поддържа прогреса и гарантира, че целите са изпълнени. Ръководителят на екипа Пайкьо ръководи проекта за харвестърите и отговаря за практическото изпълнение заедно с екипа. В допълнение към механичните инженери, екипът по проекта включва инженери, специалисти по рамите, захранващи системи и електроинженери, както и специалисти в области като хидравликата и автоматизацията, които са необходими за изпълнението на всеки подпроект.

Фазата на определяне на проекта е между една и две години. През този период новопоявилите се нужди на нови клиенти се разглеждат критично.

 

„Наличието на машина, която работи, не е достатъчно; сега се счита, че благосъстоянието на оператора допринася за по-висока изходна мощност на машината.“
- Тимо Латинен -

 

Engineering Manager Timo Laitinen

Операторите играят ключова роля 

Горските машини на John Deere се използват в различни среди, където различните условия влияят на натоварването на машините и начина, по който се използват. Конструкцията трябва да отчита фактори като температура, стръмност на терена, дървесни видове, тяхното тегло и различни асортименти.

Човекът, който работи с машината, е още по-важен от околната среда. Има екстремни примери, които могат да бъдат намерени на всеки пазар: някои оператори се грижат много добре за машината и дори свалят обувките си, когато влизат в кабината; други търсят поддръжка само ако двигателят не стартира.

“Най-големите разлики в работните навици идват от потребители, които идват от различна среда, обучение, опит и предпочитания” – отбелязва Laitinen. Нивото на обучението на оператора варира значително и обучението не е налично навсякъде. Много модели се основават по-скоро на лични предпочитания или на придобити навици на работа, отколкото на технически основания. 

“Товар с трупи може да се стабилизира спрямо горната дъска, като се окаже натиск върху горната дъска, или да се стабилизира на земята, като се окаже натиск върху стойката на греблото. Трябва да вземем под внимание и двете.”

Мотивирани от пътя и дестинацията 

Когато видите творбата си едва след няколко години, имате нужда от други източници на мотивация. Какво е най-хубавото при проектирането на нови горски машини?

“Да, имам определен хъс за тази работа. Обичам да гледам неща от различни ъгли и да изучавам планове или 3D модели. Толкова е интересно” – признава Пайкьо.

Латинен разпознава редица мотивационни фактори, както в себе си, така и в своите подчинени. За мнозина основната мотивация е високотехнологичен продукт, чието завършване не е единствената цел. Решаването на проблеми и научаването на нови неща в този процес също се възнаграждават.

“Крайната цел, разбира се, е завършване на продукта и чуване на отзивите от клиентите, но това може да не се случи години след действителните усилия. В този момент може да не сте толкова развълнувани, тъй като вече сте заети с нови проекти. За мен най-благодатната фаза е фазата на дефиниране на проекта: договаряне на това, което ще бъде направено” – казва Латинен.

Прочетете цялата статия


ТЕКСТ: АН КАСТАРИНЕН, ИЗОБРАЖЕНИЯ: JOHN DEERE