Отиваме за злато

John Deere 1910G в мината

Транспортьорът 1910G на John Deere е истински звяр в гората, но как бихте го нарекли в златната мина?  Изглежда, че 1910G е истинско чудовище и в минната галерия – според разказите от финландска Лапландия.

Намираща се в Лапландия, Финландия, мината Kittilä е понастоящем най-голямата златна мина в Европа. Разработвана от Agnico Eagle Finland Oy, в мината се използва мобилна шахтопробивна машина Sandvik Rhino 100,  която използва John Deere 1910G като транспортьор. Tuomas Kyykkä представляващ TRB-Raise Borers Oy, финландска компания, която произвежда шахтопробивни машини по стандарт и според индивидуалните изисквания на клиенти от цял свят. Според Kyykkä, в случая с мината Kittilä, стандартните промишлени портфолиа не предлагали работещо решение, тъй като капацитетът на натоварване не бил оптимален, а кабинните функции не били достатъчно мобилни. “В тази концепция, при работа в мина, кабина, която се върти напълно, е истинско предимство,” обяснява Kyykkä. Златната мина Kittilä получила своя 1910G през 2017 г.

Удоволствие при работа

Според Kyykkä, отзивите от мината били изключително положителни: освен страхотната производителност и ергономия, “истинско удоволствие” е да работиш с транспортьора 1910G. “Напълно ясно е, че това е най-предпочитаната машина от операторите, с нивелираща се кабина и страхотна видимост във всички посоки,” казва Kyykkä, и добавя, че да изкараш една осем-часова смяна, например, е много по-лесно, по отношение на ергономията, ако работиш целия ден на 1910G. 1910G не била обаче първата машина от серията 1910 в Kittilä. Както се оказва, още в първите години след 2010 г., по време на разговори с професионалисти от John Deere в Тампере, Финландия, станало ясно, че 1910E би могъл да бъде точната машина за златната мина. 

Слизате надълбоко? 

1910E бил достатъчно подвижен, за да се справи с трудностите във всяка мина, като освен това разполагал с въртяща и нивелираща се кабина, която била особено подходяща при взискателни минни операции. Следващи стъпки: Хората от екипа на John Deere в Йоенсуу, Финландия, оборудвали предварително 1910E, като му махнали стрелата и товарната секция, и направили машината по-ниска. TRB-шахтопробивните машини трябвало да работят върху допълнително модифицирания 1910E, и така оборудвали транспортьора със своите решения. “В кабината също въведохме някои промени - поставихме нашата оперативна насочваща система и добавихме екрани, например,” казва Kyykkä.

Повишаване на производителността

Новият “Deer-Rhino” се отправил към Лапландия с големи очаквания през 2014 г – и скоро станало ясно, че именно на шахтопробивната машина се дължи истинската промяна, като дала голямото увеличение в дневната производителност. Моделът 1910E се оказал изключително надежден, с минимално време за престой. Това означавало, че скоро станало време за още един работен кон, при което 1910G излязъл на сцената три години по-късно. Според Kyykkä, двете шахтопробивнси машини са изключително универсални, предлагали възможности за пробиване на шахти нагоре и надолу, и разполагали с четири различни сондажни модула. “Също така, работните инструменти са съвсем лесни за смяна – дори от оператори без никакъв опит, нужни са само около два часа за това,” казва Kyykkä.  

In The Forest 2/2020